ΧΙΟΣ Σύσκεψη φορέων αποφάσισε κινητοποιήσεις για την Υγεία

22

Πραγματοποιήθηκε στη Χίο σύσκεψη φορέων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στον τομέα της υγείας το νησί.

Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του ΝΤ της ΑΔΕΔΥ στην Χίο αποφασίστηκαν τα παρακάτω:

1.Να πραγματοποιηθεί συγκέντρωση την Τρίτη 10 Απρίλη και ώρα 11.00 έξω από το Νοσοκομείο  με κεντρικό σύνθημα «Δημόσια δωρεάν καθολική υγεία και περίθαλψη»

2.Να γίνουν ενημερωτικές συγκεντρώσεις στα κεφαλοχώρια Πυργί, Βολισσό, Καρδάμυλα και Λαγκάδα

3.Να πραγματοποιηθεί συγκέντρωση φορέων και πολιτών στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο.

Ακολουθεί η εισήγηση που έγινε στη σύσκεψη φορέων με θέμα:

 

ΕΙΣΗΓΗΣΗ

ΣΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΧΙΟΥ ΤΗΣ ΑΔΕΔΥ

«Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗ ΧΙΟ, ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΟΠΥΥ ΚΑΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ»

Η κατάσταση όπως διαμορφώνεται στη δημόσια παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για τα λαϊκά στρώματα και συγκεκριμένα τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους, τους αγρότες, τους συνταξιούχους, τους άνεργους, τους μετανάστες και τη νεολαία του νησιού μας είναι επικίνδυνη και εγκληματική, με ευθύνη της συγκυβέρνησης του μαύρου μετώπου ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΛΑΟΣ, της ΕΕ και του κεφαλαίου.

Η προβολή του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) ως καινοτομία για ενιαίες και σύγχρονες παροχές υγείας, ως «νοικοκύρεμα» και χτύπημα της “σπατάλης”, δεν είναι τίποτα άλλο παρά η προσπάθεια να κρυφτούν πίσω από ένα περίτεχνο και φανταχτερό περιτύλιγμα οι πραγματικοί τους στόχοι:

Να περιορίσουν τις δημόσιες παροχές στην υγεία-πρόνοια και στο φάρμακο στο ελάχιστο επίπεδο του λεγόμενου “βασικού πακέτου”.

Να ενισχύσουν την κερδοφορία των μεγάλων ιδιωτικών μονάδων στην υγεία και στο φάρμακο, ως χώρο στρατηγικής σημασίας για την κερδοσκοπία του μεγάλου κεφαλαίου.

Να στρέψουν τον κόσμο στην ιδιωτική ασφάλιση και στο να πληρώνουμε από τη τσέπη μας όλες τις υπηρεσίες , ενώ αυτές ήδη τις έχουμε πληρώσει με τις κρατήσεις μας.

Σ’ αυτό το πλαίσιο δέχονται ισχυρά πλήγματα ένα μεγάλο μέρος αυτοαπασχολούμενων φαρμακοποιών και γιατρών. Σε ακόμα πιο δύσκολη θέση βρίσκονται οι νέοι σε ηλικία γιατροί και φαρμακοποιοί.

Ο ΕΟΠΥΥ δημιουργήθηκε με σκοπό να αποτελέσει το φορέα κάλυψης (των ασφαλισμένων στον ΟΠΑΔ,ΟΓΑ ΟΑΕΕ, ΙΚΑ και ΝΑΤ) αλλά και της υλοποίησης της πολιτικής των περικοπών για όλους τους άμεσα και έμμεσα ασφαλισμένους.

 Η κυβέρνηση λέει ψέματα ότι τα προβλήματα που υπάρχουν σήμερα είναι ζητήματα προσαρμογής στη λειτουργία του νέου θεσμού. Αντίθετα, όσο ο ΕΟΠΥΥ ενισχύει τη λειτουργία του, τόσο περισσότερο οι ασθενείς, οι χρόνιοι πάσχοντες θα έρχονται αντιμέτωποι με τις δραστικές περικοπές στην παροχή υπηρεσιών υγείας, εργαστηριακών και ιατρικών εξετάσεων, φαρμάκων, υγειονομικού υλικού, επιδομάτων κλπ., με αύξηση της συμμετοχής τους στις πληρωμές γι’ αυτές τις υπηρεσίες είτε στο εμπορευματοποιημένο δημόσιο είτε στον άμεσα επιχειρηματικό ιδιωτικό τομέα. Όλα αυτά προβλέπονται και προωθούνται με τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών του ΕΟΠΥΥ, με την καθιέρωση ή αύξηση των συμπληρωμών από τους ασφαλισμένους, με αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών των συνταξιούχων, με πληρωμές στο 100% για εκατοντάδες φάρμακα που δεν αποζημιώνονται πλέον από τα ασφαλιστικά ταμεία.

Στον Κανονισμό Παροχών και στα Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια που αποτελούν το νέο τρόπο τιμολόγησης και αποζημίωσης από τα ασφαλιστικά ταμεία των δημόσιων νοσοκομείων και των συμβεβλημένων ιδιωτικών με τον ΕΟΠΥΥ, θα καθορίζεται  το είδος της ιατρικής πράξης-θεραπείας-νόσου, σε συνδυασμό με προκαθορισμένες μέρες για κάθε είδος .

Ουσιαστικά ο τρόπος της τιμολόγησης προσομοιάζει με προσφορά πακέτου υπηρεσιών έναντι συγκεκριμένης αμοιβής για κάθε περίπτωση. Π.χ. με τον παλιό τρόπο τα ταμεία πλήρωναν στα νοσοκομεία για τον καταρράκτη 260 € με το ΚΕΝ 592 €- αύξηση 227%. Για το εγκεφαλικό με το παλιό νοσήλιο 1261€ για 17 μέρες με το ΚΕΝ 3460€ αύξηση 274% κ.λπ.

Αυτή η λεηλασία των ταμείων θα γυρίζει στην πλάτη μας.

Κατά συνέπεια φαίνονται τα παρακάτω:

Α. Περιορίζονται οι δωρεάν δημόσιες παροχές στο ελάχιστο του βασικού πακέτου με την ενοποίηση των παροχών υγείας πρόνοιας προς τα κάτω σ’ όλους τους ασφαλισμένους.

Β. Αυξάνονται οι περικοπές στις παροχές σε είδος και σε χρήμα προς τους ασφαλισμένους.

Γ. Καθιερώνεται η συμμετοχή των ασφαλισμένων στις δαπάνες σε υπηρεσίες υγείας πρόνοιας, υγειονομικού υλικού που δεν υπήρχε πριν και αυξάνεται η συμμετοχή εκεί που υπήρχε.

Δ. Ο ΕΟΠΥΥ και οι ασφαλισμένοι αντιμετωπίζονται ως πελάτες.

 

Η κρατική χρηματοδότηση, με τη δικαιολογία της οικονομικής κρίσης, περιορίζεται δραματικά. Προβλέπεται κρατική επιδότηση ύψους 0,6% του ΑΕΠ για τον ΕΟΠΠΥ, που θα καλύπτει 10 εκατομμύρια ασφαλισμένους, όταν στο ΙΚΑ, με τους μισούς ασφαλισμένους, η επιδότηση ήταν 1,4% του ΑΕΠ. Ουσιαστικά πρόκειται για μείωση στο μισό της προηγούμενης επιδότησης.

Το ύψος της χρηματοδότησης του ΕΟΠΥΥ από τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2012 είναι 1295 δις €. Είναι μειωμένη κατά 25 εκατ. € σε σχέση με την χρηματοδότηση μόνο του ΟΠΑΔ το 2011 (1320 δις €) δηλαδή δίνουν λιγότερα ποσά για να καλύψουν τις ανάγκες όχι μόνο των ασφαλισμένων του ΟΠΑΔ αλλά και του ΙΚΑ ,του ΟΑΕΕ και του ΟΓΑ και από 1/2 και του ΝΑΤ.

Σημαίνει ότι τα υποχρηματοδοτούμενα και λεηλατημένα από το κράτος και το κεφάλαιο ασφαλιστικά ταμεία, πολύ γρήγορα θα προχωρήσουν σε νέες περικοπές παροχών και αύξηση των εισφορών. Επίσης η καθιέρωση των πανάκριβων Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλίων (ΚΕΝ), εξομοιώνει υγειονομικές εργασίες των δημόσιων νοσοκομείων με αντίστοιχες του ιδιωτικού τομέα.

Η κατάσταση στο νομαρχιακό νοσοκομείο λόγω της προσπάθειας του ιατρικού νοσηλευτικού παραϊατρικού και άλλου προσωπικού βρίσκεται από πλευράς περίθαλψης σε πολύ καλά επίπεδα.

Όμως το καμπανάκι των δραματικών αλλαγών που θα οδηγήσουν στην περαιτέρω επιβάρυνση των λειτουργιών του ανεξάρτητα της δράσης του ανθρώπινου παράγοντα χτύπησε με τη μειωμένη κρατική χρηματοδότηση προς το Νομαρχιακό Νοσοκομείο του νησιού μας σε δραματικά επίπεδα, δηλαδή κατά 50% από 13εκ. σε 6,7εκ. και των ωρών εργασίας του κυκλικού ωραρίου των εργαζομένων ιατρών και νοσηλευτών που μειώθηκαν από 90.000 σε 50.000 ώρες, ανοίγοντας το δρόμο περιορισμού των αναγκαίων περιθάλψεων των πολιτών κατά τις απογευματινές, βραδινές και εξαιρέσιμες ώρες, καθώς και του περιορισμού των φαρμακευτικών ή άλλων αναλώσιμων υλικών που θα βάλει σε κίνδυνο τη ζωή των ασθενών.

Επίσης ο περιορισμός του προσωπικού ιατρικού και νοσηλευτικού λόγω περικοπών στις προσλήψεις θα οδηγήσει στην αδυναμία εξυπηρέτησης των νοσηλευομένων στις κλινικές, βάζοντας σε κίνδυνο τους ασθενείς αλλά και υποβαθμίζοντας την επαγγελματική και επιστημονική θέση των εργαζομένων.

Η ίδια κατάσταση επικρατεί και για τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους, και κύρια τους κάτοικους των χωριών της περιφέρειας του νησιού μας, βλ. Αμανή, Πελλιναίο και Μαστιχόχωρα, με την κατάργηση και συγχώνευση των δημόσιων μονάδων υγείας (αγροτικά ιατρεία και πολυδύναμα ιατρεία Βολισσού και Καρδαμύλων και του κέντρου υγείας Πυργίου) και των πολυϊατρείων του ΙΚΑ, την κατάργηση του Οίκου Ναύτου, θα αναγκάζονται να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις, να συγκεντρώνονται κατά εκατοντάδες έξω από τα λιγοστά ιατρεία και τους εναπομείναντες ιατρούς ή να περιμένουν στις λίστες αναμονής για μήνες προκειμένου να έχουν στοιχειώδη περίθαλψη.

Με δεδομένο το στοιχείο ότι σήμερα αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των νέων που δε βρίσκουν εργασία θα οξύνεται το πρόβλημα των ανασφάλιστων, που δεν θα έχουν κανένα δικαίωμα σε κρατικές παροχές, που απλά σημαίνει ότι δε θα μπορούν να απολαμβάνουν ούτε αυτό το βασικό πακέτο περίθαλψης, κατά συνέπεια θα δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα προστασίας της ανθρώπινης ζωής.

Η  χειροτέρευση των συνθηκών εργασίας, αλλά και λόγω της μείωσης των μισθών και συντάξεων, των συνθηκών ζωής θα υποσκάψουν την υγεία των χιλιάδων κατοίκων του νησιού μας. Στο επίκεντρο του προβλήματος θα βρεθούν τα χιλιάδες παιδιά των δημοτικών, γυμνασίων, λυκείων και του πανεπιστημίου, αλλά και οι γυναίκες, αφού οι δραματικές οικονομικές συνθήκες θα επιβαρύνουν την υγεία τους. Ιδιαίτερα ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, παιδιά, γέροντες και γυναίκες δε θα έχουν τη στοιχειώδη ιατρό-φαρμακευτική περίθαλψη.

Το συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να αντιμετωπίζει την Υγεία σαν κοινωνικό δικαίωμα και να παλεύει για ένα αποκλειστικά δημόσιο, δωρεάν, σύστημα Υγείας – Πρόνοιας, χωρίς διακρίσεις και ανισότητες, με βασικό προσανατολισμό στην πρόληψη, ρίχνοντας βάρος στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, με το Κέντρο Υγείας που θα είναι συνδεδεμένο με τους χώρους δουλειάς, τα σχολεία, τους χώρους άθλησης κ.ά.

Να παλεύει για πλήρως στελεχωμένες και εξοπλισμένες μονάδες Υγείας σε όλα τα επίπεδα του συστήματος που θα αξιοποιούν τις κατακτήσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας προς όφελος των εργαζομένων, των λαϊκών στρωμάτων.

Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι οι αλλαγές που έχουν προωθηθεί οδηγούν στην κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης – εμπορευματοποίησης της Υγείας – Πρόνοιας, με οδυνηρές συνέπειες σε βάρος των εργατικών – λαϊκών οικογενειών.

Οι αλλαγές αυτές είναι μέρος των γενικότερων αντιλαϊκών ανατροπών στην Κοινωνική Ασφάλιση, στις κοινωνικές υπηρεσίες που προωθούνται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και κατευθύνονται από συγκεκριμένες αποφάσεις που έχουν συναποφασίσει οι κυβερνήσεις των κρατών – μελών.

Στόχος των αλλαγών αυτών είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, η διασφάλιση της κερδοφορίας των μονοπωλίων.

Στα πλαίσια αυτής της κατεύθυνσης, η πολιτική της συγκυβέρνησης:

·                Αντιμετωπίζει την Υγεία σαν κόστος που επιβαρύνει τους κρατικούς προϋπολογισμούς, γι’ αυτό περικόπτει τις κρατικές δαπάνες για την Κοινωνική Ασφάλιση και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

·                Μεταφέρει ολοένα και περισσότερο την ευθύνη της χρηματοδότησης των υπηρεσιών και των υποδομών Υγείας στις εργατικές και λαϊκές οικογένειες, γιατί αντιμετωπίζει την Υγεία σαν ατομική ευθύνη.

·                Αντιμετωπίζει την Υγεία σαν εμπόρευμα, πηγή κερδοφορίας του κεφαλαίου και τους ασθενείς και τις οικογένειές τους ως πελάτες, δυναμώνοντας την τάση να συνδέονται τα προβλήματα Υγείας με την οικονομική κατάσταση των λαϊκών οικογενειών.

·                Επεκτείνει την επιχειρηματική δραστηριότητα και οικοδομεί ένα σύστημα, όπου οι δημόσιες υπηρεσίες Υγείας λειτουργούν ως επιχειρήσεις με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, σε ανταγωνισμό με τον ιδιωτικό τομέα.

Κατά συνέπεια φαίνεται η αναγκαιότητα ότι εμείς ως συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να υπερασπιστούμε την Υγεία ως κατάσταση πλήρους σωματικής, ψυχικής, πνευματικής και κοινωνικής ευεξίας, που να μπορεί να προαχθεί στο επίπεδο που απαιτούν οι λαϊκές ανάγκες, στο επίπεδο που επιτρέπει η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας, αλλά που εμποδίζεται όμως από την πολιτική που έχει κριτήριο το κέρδος και αντιμετωπίζει την Υγεία σαν εμπόρευμα.

Συνεπώς, ο καθημερινός αγώνας μας κατά των αντιλαϊκών μέτρων, κατά της εμπορευματοποίησης – ιδιωτικοποίησης της Υγείας, με στόχους πάλης για την πρόληψη – προστασία της υγείας του λαού και για την κατάργηση της ιδιωτικής – επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι αναγκαίο να έχει κατεύθυνση και να συμβάλλει στη δημιουργία των προϋποθέσεων για ριζικές αλλαγές, για την ανατροπή του καθεστώτος της εκμετάλλευσης, για ανάπτυξη που θα έχει κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες.

          Το σύστημα Υγείας πρέπει να δομείται, παίρνοντας υπόψη τους νοσογόνους παράγοντες και επιδημιολογικούς δείκτες, τη γεωγραφική ιδιαιτερότητα της χώρας, το φύλο και την ηλικία, με στόχο την πλήρη κάλυψη των λαϊκών αναγκών.

Προϋποθέτει την αποκλειστικά κρατική (κοινωνική) οργάνωση και λειτουργία όλων των φορέων Υγείας.

Παίρνοντας υπόψη την ανάγκη της λειτουργικής διασύνδεσης των υπηρεσιών Υγείας, το ενιαίο, καθολικό, δημόσιο, δωρεάν σύστημα Υγείας πρέπει να οργανώνεται σε:

Πρωτοβάθμιο – Δευτεροβάθμιο – Τριτοβάθμιο επίπεδο και Επείγουσα Ιατρική (ΕΚΑΒ), που είναι αλληλοεξαρτώμενα, αλληλεπιδρούν και η αποτελεσματικότητά τους εξαρτάται από το βαθμό και την αποτελεσματικότητα της συνεργασίας τους.

Να διεκδικήσουμε την πλήρη χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό του νοσοκομείου μας και των ασφαλιστικών ταμείων, για δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη όλων, ασφαλισμένων και ανασφάλιστων, χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Λόγω της ιδιαίτερης γεωγραφικής θέσης του νησιού μας που υποχρεώνεται να λειτουργεί σε 24ωρη βάση κρίνεται απαραίτητο η στελέχωσή του με το επιστημονικό ιατρικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων σε ικανοποιητικά επίπεδα προκειμένου να αντιμετωπίζονται επείγοντα περιστατικά και να σώνονται ανθρώπινες ζωές. Σ’ αυτά τα πλαίσια πρέπει να στελεχωθεί με ειδικευμένο προσωπικό το τμήμα επειγόντων περιστατικών.

Να πληρωθούν τα χρωστούμενα σε γιατρούς και φαρμακοποιούς και μέχρι την πλήρη εξόφλησή τους να μην καταβάλλουν ΦΠΑ και φόρο.

Να καταργηθούν για όλους οι εισφορές, οι πληρωμές και οι συμμετοχές για υπηρεσίες υγείας-πρόνοιας, για φάρμακα.

Να αναπτυχθεί το κρατικό Κέντρο Υγείας του Πυργίου και να στελεχωθεί με το κατάλληλο ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό και να ενισχυθεί με τα απαραίτητα ιατρικά μηχανήματα. 

Να επανδρωθούν τα πολυδύναμα ιατρεία Βολισσού και Καρδαμύλων, να ενισχυθούν τα αγροτικά ιατρεία με γιατρούς και νοσηλευτές.

Να  λειτουργεί το πολύ-ιατρείο του ΙΚΑ έχοντας το απαραίτητο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και να πραγματοποιεί όλες τις παραϊατρικές εξετάσεις. 

Ο Οίκος Ναύτου δημιούργημα του κόπου και του μόχθου των ναυτεργατών να επανδρωθεί με το απαραίτητο ιατρικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων και με νοσηλευτές που να εξυπηρετεί τους χιλιάδες ασφαλισμένους ναυτεργάτες. Οι εργαζόμενοι σε αυτό να συνεχίσουν απρόσκοπτα την εργασιακή τους σχέση.

Με δεδομένη την πολυπλοκότητα και τη σοβαρότητα, αλλά και την καθολικότητα του προβλήματος μπαίνει επιτακτικά μπροστά στο συνδικαλιστικό κίνημα η ευθύνη να συμβάλει στη διαμόρφωση μιας ισχυρής κοινωνικής συμμαχίας (εργαζομένων, ναυτεργατών, αυτοαπασχολούμενων, αγροτών, ανέργων και συνταξιούχων) προκειμένου η πάλη μας να αποκτήσει παλλαϊκά χαρακτηριστικά, να έχει αποτελέσματα και προοπτική διαμορφώνοντας τους κοινωνικούς και πολιτικούς όρους προκειμένου να επιβάλλει Δημόσια Δωρεάν και Καθολική υγεία μέσα από αποκλειστικά κρατικό δωρεάν σύστημα Υγείας-Πρόνοιας, ικανοποιώντας τις σύγχρονες ανάγκες του λαού.

 

                                                                                                       ΧΙΟΣ, 05/04/2012


πηγή xiosnews 9-4-2012