Αφωνία και ανοχή στους κυβερνητικούς χειρισμούς από την πλειοψηφία της ΠΟΕΔΗΝ
Η σημερινή κινητοποίηση των υγειονομικών έξω από το Υπουργείο Εργασίας και η συνάντηση που ακολούθησε μεταξύ αντιπροσωπείας των απεργών εργαζομένων και της πολιτικής ηγεσίας, ανέδειξαν στοιχεία που αποκαλύπτουν τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση διαχειρίζεται το ζήτημα της ένταξης στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα. Αντί να δοθούν σαφείς απαντήσεις για την ένταξη των εργαζομένων που δικαιούνται να υπαχθούν στο καθεστώς των ΒΑΕ, αναδείχθηκε για ακόμη μία φορά το παιχνίδι μεταφοράς ευθυνών μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης παρουσιάστηκε έγγραφο του Υπουργείου Υγείας, με το οποίο ζητείται η ένταξη στα ΒΑΕ μόνο των νοσηλευτών. Πρόκειται για ιδιαίτερα σοβαρή εξέλιξη, καθώς επιβεβαιώνει ότι το Υπουργείο Υγείας είχε καταθέσει πρόταση που αφήνει εκτός ΒΑΕ μεγάλο μέρος εργαζομένων στα νοσοκομεία, παρότι οι κλάδοι τους περιλαμβάνονται στον ισχύοντα κανονισμό.
Ωστόσο, η σημερινή αποκάλυψη δεν απαλλάσσει το Υπουργείο Εργασίας από τις δικές του ευθύνες. Αντίθετα, αναδεικνύει μια συντονισμένη τακτική μεταφοράς ευθυνών από το ένα υπουργείο στο άλλο. Την προηγούμενη εβδομάδα το Υπουργείο Υγείας παρέπεμπε τους εργαζόμενους στο Υπουργείο Εργασίας, υποστηρίζοντας ότι εκεί θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Σήμερα το Υπουργείο Εργασίας επικαλείται το έγγραφο του Υπουργείου Υγείας για να δικαιολογήσει τους αποκλεισμούς.
Με αυτόν τον τρόπο οι εργαζόμενοι μετατρέπονται σε μπαλάκι μεταξύ των δύο υπουργείων, ενώ η κυβέρνηση διαχέει τις ευθύνες και προσπαθεί να δικαιολογήσει τις απαράδεκτες αποφάσεις της. Το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο: πολλές ειδικότητες μένουν εκτός ΒΑΕ, χωρίς κανείς να αναλαμβάνει ξεκάθαρα την ευθύνη για τον αποκλεισμό τους.
Την ίδια στιγμή συνεχίζεται η επιλεκτική εφαρμογή των κριτηρίων. Ενώ γίνεται αποδεκτή μια ιδιαίτερα ελαστική ερμηνεία για ορισμένες ειδικότητες της νοσηλευτικής υπηρεσίες, εξακολουθεί να απορρίπτεται η ένταξη άλλων κλάδων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι εργαζόμενοι του εργαστηριακού τομέα, που με το πρόσχημα ότι υπάγονται στην ιατρική υπηρεσία μένουν εκτός, παρά το γεγονός ότι οι ειδικότητες αυτές περιλαμβάνονται στον ισχύοντα κανονισμό των ΒΑΕ και εκτίθενται καθημερινά σε ακτινοβολία, βιολογικούς, χημικούς και άλλους σοβαρούς επαγγελματικούς κινδύνους.
Ιδιαίτερα ερωτήματα προκαλεί και η στάση της πλειοψηφίας της ΠΟΕΔΗΝ μετά τις σημερινές αποκαλύψεις. Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν έχει εκδοθεί καμία ανακοίνωση για το περιεχόμενο της συνάντησης, ούτε έχει υπάρξει οποιαδήποτε δημόσια αντίδραση απέναντι στο έγγραφο του Υπουργείου Υγείας που περιορίζει την ένταξη στα ΒΑΕ μόνο στους νοσηλευτές.
Η σιωπή αυτή δεν είναι τυχαία. Η πλειοψηφία της ΠΟΕΔΗΝ, όπως έχει πράξει και σε άλλες περιπτώσεις, φαίνεται να επιλέγει την υποβάθμιση των ευθυνών του Υπουργείου Υγείας και αποφεύγει τη σύγκρουση με τον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη, ώστε να μη διαταραχθούν οι ιδιαίτερες σχέσεις που έχουν αναπτύξει.
Αυτός είναι και ο λόγος που προκαλεί αντιδράσεις ο τρόπος με τον οποίο εκπροσωπήθηκε η ΠΟΕΔΗΝ στη σημερινή συνάντηση. Ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι στην αντιπροσωπεία θα συμμετείχαν αποκλειστικά εκπρόσωποι των διαφόρων κλάδων που διεκδικούν την ένταξή τους στα ΒΑΕ, τελικά οι κ. Γιαννάκος και Παπαναστάσης (ΠΑΣΚΕ-ΔΑΚΕ), χωρίς προηγούμενη ενημέρωση προς τις υπόλοιπες παρατάξεις, συμμετείχαν στη συνάντηση. Έτσι αποκλείστηκαν οι «ενοχλητικές» φωνές και δημιουργήθηκαν εύλογα ερωτήματα για το αν επιχειρείται η διευκόλυνση κυβερνητικών σχεδιασμών και προειλημμένων αποφάσεων.
Οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία δεν ζητούν προνόμια. Ζητούν ίση μεταχείριση, αντικειμενικά κριτήρια και αναγνώριση της πραγματικής επικινδυνότητας της εργασίας τους. Ζητούν να σταματήσει το παιχνίδι μεταφοράς ευθυνών μεταξύ των Υπουργείων και να δοθούν καθαρές απαντήσεις για όλους τους κλάδους που εργάζονται καθημερινά σε συνθήκες που δικαιολογούν την ένταξή τους στα ΒΑΕ.
Η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της. Όσο συνεχίζεται η πολιτική των εξαιρέσεων, των διακρίσεων και της αλληλομετάθεσης ευθυνών μεταξύ υπουργείων, τόσο θα μεγαλώνει η αγανάκτηση των εργαζομένων που βλέπουν για ακόμη μία φορά τα δικαιώματά τους να θυσιάζονται σε πολιτικούς και επικοινωνιακούς χειρισμούς.
Επειδή κανείς δεν μπορεί να έχει εμπιστοσύνη στην πλειοψηφία της ΠΟΕΔΗΝ, τα πρωτοβάθμια σωματεία οφείλουν να ξεπεράσουν την αδράνειά της και να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε να διασφαλιστεί η ένταξη όλων των ειδικοτήτων που περιλαμβάνονται στον κανονισμό των ΒΑΕ και να αρθούν τα οικονομικά εμπόδια που θέτει η προωθούμενη ρύθμιση.
